Faciliteiten

Ontdek 

L'EAU DIX-SEPT

Welkom in ons wellness-complex L'eau Dix-sept! Hier kan je even wegzinken in een droomwereld, waar genieten en relaxen op de eerste plaats staan. Eventjes weg van alles en lichaam en geest volledig tot rust laten komen. 

 

In onze dagelijkse levens worden we bijna continu omringd door drukte en lawaai.

Heerlijk ontspannen, even geen telefoon, iPad of computer, maar rust voor jezelf.

 

Een dagje naar de sauna is heel ontspannend, een hele dag zalig niets doen, luisteren naar rustige muziek, eens goed zweten  in onze sauna's en misschien zelfs genieten van een heerlijke massage of een deugddoende gelaatsverzorging.

Allemaal ingrediënten voor het ultieme zengevoel.

 

In ons wellness-complex wordt gebruik gemaakt van de producten van Treatments.

Laat u verleiden door de heerlijke geuren, welke u meenemen naar een wereld van ontspanning en rust.

U kan de producten na uw wellness-bezoek steeds vrijblijvend bij ons verkrijgen. 

 

Hieronder vind je een overzicht van alle faciliteiten, alsook enkele weetjes en "De ideale sauna-ronde".

Het aanbod massages en andere lichaamsverzorging vindt u hier.

 

Enjoy every moment! 

L'eau Dix-sept biedt u volgende faciliteiten aan:

 

                                                                                     •  Barrelsauna

                                                                                     •  Infraroodsauna

                                                                                     •  Stoombad

                                                                                     •  Jacuzzi

                                                                                     •  Koude stortemmer

                                                                                     •  Douches met warm/koud water

                                                                                       Relaxruimte

 

 

-------------------------------------------------

 

 

 

Barrelsauna

 

Traditionele Finse sauna: een sauna in de vorm van een barrel (=ton).

De ideale temperatuur ligt tussen de 80 en 90 graden celsius.

 

Dit is de bekendste onder de sauna’s, waarvan de oorsprong, in Finland ligt. De saunacabine wordt opgewarmd door een elektrische kachel waar lavastenen op liggen, die overgoten worden met water. Het ruikt er heerlijk, naar het Canadees cederhout en naar de heerlijke saunageuren. Deze traditionele sauna heeft verschillende gezondheidsvoordelen:

 

Gunstige effecten

 

                                                            •  Verhoogt de natuurlijke weerstand.

                                                            •  Verzacht en ontspant vermoeide spieren.

                                                            •  Verlicht stress en zorgt voor ontspanning.

                                                            •  Verhoogt de stofwisseling.

                                                            •  Verbetert de circulatie.

                                                            •  Ververst de vochtreserves.

                                                            •  Bevordert het herstelproces en het vrijkomen van natuurlijke pijnstillers.

                                                      

 

De sauna is goed voor bijna iedereen. Alleen voor baby's is het verboden terrein, want zij zijn nog niet in staat om hun eigen lichaamstemperatuur goed te regelen. Daarnaast doen zwangeren en mensen met suikerziekte of een hoge bloeddruk er goed aan zich vóór een saunabezoek te laten adviseren door hun huisarts. Verder kan ieder gezond mens genieten van de ontspannende werking van de sauna. Eén keer in de week even puffen en je verhoogt je natuurlijke weerstand aanzienlijk. Mensen die regelmatig een sauna bezoeken, hebben daardoor minder last van verkoudheden. Frequent saunabaden is tevens aan te raden voor sporters, mensen die onder spanning staan of pijnlijke spieren en gewrichten hebben. De sauna ontspant vermoeide spieren, voert afvalstoffen af en verlicht stress en spanning. 

 

De sauna kan je helpen je algemene gezondheid te verbeteren je immuunsysteem verbetert en de bloedsomloop stimuleert en stabiliseert. Je lichaam reageert heftig op de warmte van de sauna en de kou wanneer je afkoelt en maakt daardoor antistoffen aan. Ook blijkt overigens dat de sauna niet alleen reinigend werkt maar ook echt gezond is voor je huid: het versterkt de beschermlaag en hydrateert de hoornlaag. Bovendien gaat herstel bij vochttekort of een verstoorde PH-waarde sneller. Hoe vaker je de sauna neemt, hoe meer voordeel je huid er van heeft. Die wordt er elke keer wat sterker van.

 

 

-------------------------------------------------

 

 

 

 

Infraroodsauna

 

Er heerst een normale luchtvochtigheid en een temperatuur van 'slechts' 40 tot 60 graden Celsius.

 

Bij een infraroodsauna wordt niet de lucht verwarmd, maar komt de warmte uit de warmte-elementen. De infraroodstraling is goed voor de spieren en werkt tegen blessures, ook preventief. De warmte ligt niet alleen op de huid, maar dringt de huid ook binnen. Waar sommige mensen de traditionele sauna te warm vinden, ligt de temperatuur van de infraroodcabine lager, waardoor het makkelijker vol te houden is. Bovendien raakt je lichaam de overtollige warmte gemakkelijker kwijt. Een afkoelingsfase is daardoor overbodig. Deze sauna is ideaal als je veel sport en niet goed tegen de hitte van een traditionele sauna kunt.

 

 

Gunstige effecten

 

                              •  Werking vergelijkbaar met die van een sauna.

                              •  Uitzweten van afvalstoffen en bloedcirculatie wordt gestimuleerd.

                              •  Betere doorbloeding, goed voor onder andere huid en herstel bij ontstekingen.

                              •  De weldadige warmte verlicht de pijn van stijve gewrichten of spieren.

                              •  Lichaam moet extra hard werken om niet te warm te worden, dus ook stimulatie van het hart.

 

 

In de infraroodsauna raakt je lichaam de overtollige warmte gemakkelijker kwijt. Een afkoelingsfase is daardoor overbodig. 

 

 

-------------------------------------------------

 

 

 

 

Stoombad

 

Een stoombad heeft een temperatuur boven de 40°C en 100% vochtigheid.

 

 

De gevoelstemperatuur in de stoomcabine voelt vaak hetzelfde aan als in de traditionele sauna, terwijl de temperatuur eigenlijk veel lager ligt. De luchtvochtigheid ligt een stuk hoger, waardoor het lijkt alsof het even warm is. In de stoomcabine wordt de huid diep gereinigd. Dit werkt tevens goed tegen ademhalingsproblemen. Mede door het gebruik van een eucalyptus-aroma.

 

Gunstige effecten

 

                                                                     •  Reinigen en verjongen van de huid. 

                                                                     •  Laat je cardiovasculair systeem werken.

                                                                     •  Kan helpen om vermoeide of pijnlijke spieren te ontspannen.

                                                                     •  Verbeteren van immuunsysteem.

                                                                     •  Verlicht en reinigt de luchtwegen.

                                                                     •  Werkt ontspannend.

 

 

 

Blijf maximaal 10-15 minuten in het stoombad en koel achteraf geleidelijk aan af. 

Verlaat het stoombad onmiddellijk als u zich onwel voelt.

 

 

-------------------------------------------------

 

 

 

 

Wie moet voorzichtig zijn bij het gebruik van een sauna?

 

                                                                           •  zwangere vrouwen

                                                                           •  mensen met (ernstige) hart- of vaatproblemen

                                                                           •  een slecht gecontroleerde bloeddruk

                                                                           •  personen met een huidziekte

                                                                           •  als u ziek bent en koorts hebt.

 

Dit sluit niet uit dat u wel degelijk kan genieten van de weldaad van een sauna.

Hieronder worden deze aandachtspunten verder toegelicht.

 

Vraag bij twijfel steeds raad aan uw huisarts!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MEDISCHE WEETJES

 

 

BLOEDDRUK

 

Mensen met een hoge bloeddruk dienen op te letten tijdens het afkoelen, door de plotse koude vernauwen je bloedvaatjes (in sommige gevallen kunnen ze zelfs sluiten) en daardoor gaat je bloeddruk dus stijgen. Spring dan ook niet meteen in het koude dompelbad, koel liever af met een lauwe douche en laat voldoende tijd tussen twee saunasessies.

 

Mensen met een lage bloeddruk moeten een beetje voorzichtig zijn tijdens het opwarmen. Door de warmte in de sauna zijn de bloedvaatjes namelijk verwijd en gaat de bloeddruk dus dalen. Beperk je tijd in de sauna en vermijd extreem hoge temperaturen. Ook te lang in de jacuzzi zitten, kan duizeligheid veroorzaken, een dikke vijf minuten in de hot tub is dan ook voldoende.

 

 

HARTKLACHTEN

 

Ook mensen die hartklachten hebben moeten voorzichtig zijn bij het opwarmen en bij het afkoelen. Ga geen extremen toepassen en doe het rustig aan. Maar in het algemeen kunnen we stellen dat, wanneer je je aan de regels voor opwarmen en afkoelen houdt, een rondje sauna voor een hartpatiënt geen extra gevaren oplevert. Het is echter altijd verstandig om je huisarts of behandelend arts te raadplegen voordat je van een middagje sauna gaat genieten.

 

 

DIABETES

 

Patiënten met diabetes kunnen zeker en vast van de weldaad van een sauna genieten, maar moeten uiteraard wel een beetje opletten. Door het verschil van warm en koud schommelt de bloeddruk en het is daardoor dat diabetespatiënten moeten opletten.

 

     •  Geen insuline inspuiten vlak voor de sauna.

     •  Steeds in gezelschap naar de sauna gaan.

     •  Regelmatig de glucosewaarden meten.

     •  Een snack voor noodgevallen voorzien.

     •  Je tijd in de sauna beperken.

     •  Goed afkoelen.

     •  Voldoende rusten.

 

 

ASTMA / ADEMHALINGSPROBLEMEN

 

Mensen met ademhalingsproblemen of astma die voor de eerste keer naar de sauna willen gaan, doen er beter aan om eerst even met hun dokter te overleggen.

 

 

KINDEREN

 

Wist u dat naar de sauna gaan goed is voor kinderen? Ze worden er net als volwassenen gezonder van en zijn beter bestand tegen infecties. Nerveuze kinderen zullen een betere nachtrust vinden. De inslaaptijd wordt verkort en de doorslaaptijd wordt verlengd. Ook concentratieproblemen schijnen er door af te nemen. Kinderen moeten evenwel steeds begeleid zijn door een volwassene, om ongelukken te voorkomen en het is beter om sauna’s met een lagere temperatuur te nemen en slechts een korte tijd (max 5 min.) in de sauna te blijven.

 

 

60+ 

 

Wie gewend is om regelmatig naar de sauna te gaan, hoeft daar niet mee te stoppen omdat men een jaartje ouder wordt. Bent u ouder dan 60 en wilt u voor de eerste keer naar de sauna gaan? Consulteer dan eerst uw huisarts.

 

 

ZWANGERE VROUWEN

 

Wie nog nooit naar de sauna geweest is en dat tijdens zijn zwangerschap voor de eerste keer wil doen, raadpleegt beter eerst haar dokter. Ging u voor uw zwangerschap al regelmatig naar de sauna, dan zou er in principe niet echt een probleem mogen zijn. De eerste drie maanden van de zwangerschap is het beter om de extreme hitte te vermijden, aangezien de vrucht nog heel beïnvloedbaar is voor invloeden van buitenaf. De laatste weken van de zwangerschap moet u dan weer voorzichtig zijn in de speciale baden, aangezien een infectie dan sneller mogelijk is.

 

 

 

 

Ga je gebukt onder drukke werkdagen en deadlines?

Uit Zweeds onderzoek blijkt dat het gehalte serotonine, een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je je vrolijk en relaxed voelt, in je bloed toeneemt wanneer je geregeld de sauna bezoekt.

 

 

 

 

 

 

 

 

Rondje sauna

 

De sauna is goed voor lichaam en geest. Het maakt u fitter, energieker en vooral ook gezonder. Vanzelfsprekend moet uw lichaam wennen aan de extreme afwisselingen van warm naar koud. Om een saunabezoek te optimaliseren is het verstandig om het onderstaande rondje sauna aan te houden als leidraad voor een saunabezoek.

 

Een rondje sauna bestaat uit verschillende stappen. Niet alleen het opwarmen is belangrijk, het afkoelen is dat evenzeer en ook het tot rust komen tussen twee sessies is noodzakelijk.

 

 

 

 

TOILET

Sauna werkt stimulerend op de nieren, maak daarom eerst gebruik van het toilet alvorens u het saunacentrum betreedt.

 

 

DOUCHES

Sauna en hygiëne zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden.

Een warme douche en het gebruik van zeep is bij uw binnenkomst en telkens na het gebruik van het toilet verplicht.

 

 

AFDROGEN

Met een nat lichaam de sauna in, heeft absoluut geen nut, want zo wordt het zweten beperkt.

 

 

VOETBAD

Gebruik geregeld een warm voetbad. Bij het begin van de saunabeurt om het lichaam voor te verwarmen en nadien om het lichaam na een afkoelingsbeurt opnieuw op te warmen. 

 

 

SAUNA OF STOOMBAD

Luister naar je eigen lichaam en blijf in de cabine zolang u het zelf behaaglijk vindt, met een minimum van ongeveer 5 minuten. Als u liggend hebt genoten van uw saunabeurt, is het raadzaam enige tijd rechtop te zitten alvorens u de saunacabine verlaat. Op deze manier vermijdt u duizeligheid bij het buitenkomen.

 

 

AFKOELEN

Spendeer evenveel tijd aan de afkoeling van uw lichaam als aan de opwarming. Geleidelijk afkoelen doet u best door te genieten van de buitenlucht, u kan een wandeling maken of even buiten zitten en goed in- en uitademen. De afkoelslang is de volgende stap, gevolgd door een koude douche.

 

 

RUST- EN RELAXRUIMTE

Minstens een kwartier rusten tussen twee saunasessies is een absolute vereiste.

 

 

 

 

L'EAU DIX-SEPT

Privé-wellness / Bed & Breakfast

 

Enjoy every moment

+32 477 688 200

Boeregemstraat 17

9840 ZEVERGEM

 

Copyright © L'eau Dix-sept - All Rights Reserved

Designed by @EVDB